Τα εθνικά ή πατριωτικά σύμβολα που
κατασκευάζονται και αναπαράγονται σε κάθε εποχή με πρωτογενές εθνικό σύμβολο τη
σημαία θεμελιώνουν έναν τύπο “κατά τον οποίο το σημαίνον είναι αυθαίρετο ή
καθαρά συμβατικό”, ώστε
να καθιστά τα σύμβολα ακατανόητα από άτομα που δεν ανήκουν στον συγκεκριμένο
πολιτισμό, εφόσον κάθε σύμβολο μεταφέρει αναγκαστικά μια ιστορία αναπαράστασης,
σύνδεσης και σχέσης. Με αυτό τον τρόπο επιδιώκεται η συναισθηματική προσέγγιση
της ιστορικής πραγματικότητας, με την οποία επιτυγχάνεται η ομοιογενοποίηση των
τιμώντων και τιμώμενων, η ταύτιση του παρελθόντος με το παρόν, η διακήρυξη της
πίστης σε ένα ιστορικό πρότυπο, παρά η ιστορική αλήθεια.
Ποιοτική ανάλυση
περιεχομένου των εγκύκλιων διαταγών για τις εθνικές επετείους. Μια μόνο από τις
πάμπολλες πολύ σοβαρές δουλειές που με επιμέλεια ολοκλήρωσε η διδάκτορας
Ιστορίας Παρασκευή Γκόλια και οι
οποίες στο σύνολό τους αποτελούν και προσφέρουν προς μελέτη ένα ωραιότατο
υλικό. Υπό τον ευρηματικό – περιεκτικό τίτλο “Υμνώντας το Έθνος” και τον οδηγητικό υπότιτλο “Ο ρόλος των σχολικών γιορτών στην εθνική και πολιτική διαπαιδαγώγηση”
(1994- 2010). Από τις εξαιρετικές, ομολογουμένως, εκδόσεις ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ.
Δίχως να αποδεχόμαστε θέσφατα. Δίχως να ενστερνιζόμαστε άκριτα τις όποιου
τύπου θέσεις και απόψεις. Με εστίαση αποκλειστικά και μόνο στο ερευνητικό
υλικό. Η έλευση της φετινής 28ης Οκτωβρίου – την ερχόμενη Τετάρτη το
βράδυ - θα μας “βρει” στο Εγκώμιο να επιχειρούμε να μοιραστούμε μαζί σας ελεύθερα
σκέψεις και προβληματισμούς που πηγάζουν από την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου
των εθνικό-πατριωτικών εγκυκλίων της “ηρωικής” ημέρας. Στο όνομα της αληθινής
ελευθερίας, στο όνομα της ελεύθερης σκέψης. Όλοι και όλες ευπρόσδεκτοι.
Εισαγωγικά της συζήτησης (δοσμένα μέσα από το
νου της ερευνήτριας): Οι
επετειακοί λόγοι των εγκυκλίων που μελετούμε, διαμορφώνουν μέσα από τη
λεπτομερή αφήγηση της εποχής και την αναδόμηση παρελθόντων γεγονότων με βάση τα
σύγχρονα συναισθήματα και τις ερμηνείες που δίνει ο ομιλητής, αξίες, πρότυπα,
έννοιες, ιδέες και συμπεριφορές επιθυμητές στο κοινωνικό και πολιτικό σύστημα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά δεν γίνονται άμεσα αντιληπτά
από τους μαθητές, οι οποίοι, στην προσπάθεια να ανταποκριθούν στις επιταγές των
εγκυκλίων, ενσωματώνουν μια ελεγχόμενη συμπεριφορά.
*Ένα επαναλαμβανόμενο ψέμα, γίνεται αλήθεια -
Βλαδίμηρος Λένιν
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου